Ciekawostki

Obywatele włączają się do walki o obwodnicę - hel.travel.pl

Obywatele włączają się do walki o obwodnicę

Co nie udało się politykom może udać się obywatelom Bełchatowa. Na Facebooku mieszkańcy naszego miasta mogą dopisywać się do grupy walczącej o obwodnicę dla Naszego miasta.



Autor profilu, który pragnie na razie zachować anonimowość pisze o sobie: „jestem młodym człowiekiem, z wykształcenia inżynierem - bez żadnego związku z branżą drogową.”. Pomysł na akcję przyszedł mu do głowy spontanicznie. Podyktowany został, w głównej mierze, potrzebami naszego miasta. A te, w chwili obecnej, dotyczą głównie infrastruktury.Zdaniem pomysłodawcy akcji należy wziąć pod uwagę fakt, „że ósemka jest i nawet po wybudowaniu ekspresówki w nowym śladzie pozostanie ważnym szlakiem. Szlakiem TIRowym”.



Cała inicjatywa ma charakter czysto obywatelski. Zbieranie użytkowników na Facebooku ma być początkiem większej akcji obywatelskiej. „ Obecnie wg mnie jedyną opcją na poważne traktowanie nas przez władze jest cykl skutecznych blokad. W naszym kraju dostają tylko ci, którzy głośno o to proszą - vide: górnicy, hutnicy, itd. Nie możemy dłużej siedzieć cicho obserwując kolejne doniesienia prasowe o odłożeniu terminu budowy obwodnicy”- podkreśla nasz rozmówca, jednocześnie zaznaczając, że nie ma i nie zamierza mieć nic wspólnego z polityką.



Profil akcji na Facebooku TUTAJ WSZYSTKICH SERDECZNIE NAMAWIAMY DO PRZYŁĄCZENIA SIĘ

Krótka historia zawirowań wokół obwodnicy.

Historia budowy (a właściwie nie budowy) bełchatowskiej obwodnicy wiąże się nierozerwalnie z planem przebudowy drogi ekspresowej S8. Przypomnijmy, że 24 sierpnia 2009 roku Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt, a 20 października Rada Ministrów przyjęła Rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Ucięto tym samym budzące wiele kontrowersji spekulacje na temat, gdzie droga będzie przebiegać. Od początku mówiło się o dwóch wariantach: w pierwszym założono poprowadzenie trasy przez Łódź, Pabianice, Łask, Zduńską Wolę i Sieradz, a w drugim przez Piotrków Trybunalski, Bełchatów i Wieluń. W roku 2006 światło dzienne ujrzała trzecia koncepcja poprowadzenia trasy z pominięciem Zduńskiej Woli i Sieradza, bezpośrednio z Łasku do Złoczewa. Przez niemal rok zastanawiano się, który z nich wybrać, aż wreszcie 1 czerwca 2007 roku GDDKiA wydała opinię o przebiegu drogi ekspresowej S8 w wariancie południowym przez Piotrków Trybunalski, Bełchatów i Wieluń. Ten wariant wydawał się najbardziej rozsądny, gdyż tą trasą przebiega dotychczasowa ósemka i właśnie ta trasa jest najkrótsza. Dla naszego miasta decyzja ta była niemal równoznaczna z wybudowaniem obwodnicy, którą nowa S8 miała by miasto omijać. Ta decyzja była sprzeczna z interesami Łodzi i podłódzkich miejscowości. Ich mieszkańcy natychmiast rozpoczęli fale protestów. 31 maja mieszkańcy Zgierza zablokowali drogę krajową nr 1. 8 czerwca mieszkańcy Sieradza zablokowali drogę krajową nr 14. Blokady i skuteczny lobbing tych miejscowości spowodował zmiany w założonych wcześniej planach. W tym miejscu podkreślić należy niezwykłą opieszałość naszych władz, które niczym małe dziecko, pozwoliły sobie na odebranie tak znaczącej inwestycji. Trasa S8 przypadła na rzecz znacznie dłuższego wariantu północnego, a nam obiecano budowę obwodnicy. I na obietnicach się na razie kończy, bo według ostatnich doniesień w mediach budowa naszej obwodnicy przed rokiem 2013 nie ruszy.



Poniżej mapa pokazująca jak przebiegać będzie droga S8 (na niebiesko) i jak przebiega obecna ósemka (na czerwono). Odcinek od Piotrkowa do Wrocławia. AKTUALIZACJA



02.02.2011 Nasz Portal aktywnie włączył się w promocję akcji Obwodnica dla Bełchatowa. Na założonej na portalu Nasza- Klasa grupie jest już zapisanych ponad 300 osób. Dołącz i ty. Kliknij TUTAJ.



Będziemy na bieżąco informować o wszystkich zaplanowanych blokadach i innych akcjach związanych z walką o obwodnicę dla naszego miasta.
do góry